Opplever du utfordringer knyttet til sykefravær?
Gjennom ordningen Ekspertbistand kan du som arbeidsgiver få både faglig hjelp
og tilskudd til å forebygge og redusere sykefravær i bedriften
Gjennom ordningen Ekspertbistand kan du som arbeidsgiver få både faglig hjelp
og tilskudd til å forebygge og redusere sykefravær i bedriften
NAV OG IA-AVTALEN SITT NYE TILSKUDD TIL ARBEIDSGIVERE
Ekspertbistand er et resultat av IA-avtalen(2019-2022),
hvor man la et sterkere fokus på blant annet reduksjon i sykefravær. Tilskuddet kan gis til en arbeidsgiver i enkeltsaker der arbeidsgiver har lange og/eller hyppig gjentakende sykefravær. Når en person er sykmeldt over lang tid til tross for behandling, tilrettelegging på arbeidsplassen og innsats fra NAV, kan årsaken være at det er en underliggende, ukjent grunn til sykefraværet. Årsaken kan også være at aktuelle tiltak ikke har blitt vurdert. |
Eksperten skal foreslå tiltak som skal gjøre arbeidstakeren
i stand til å utføre arbeidet sitt, eller gjøre et annet arbeid for samme arbeidsgiver. Det kan også være aktuelt at eksperten kartlegger kompetanse og ferdigheter hos en arbeidstaker. Kartleggingen skal gi grunnlag for å tilpasse arbeidsoppgaver. Eksperten skal primært gi bistand på arbeidsplassen, og støtte opp under samhandlingen mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. |
Ekspertbistand
Sykefraværsoppfølging-
Støtte til å forebygge og redusere sykefravær på en arbeidsplass.
Alle kan søke ekspertbistand, men tilbudet erstatter ikke arbeidsgivers tilretteleggingsplikt ved sykefravær. Arbeidsgiver kan søke støtte om ekspertbistand ved hyppig kortidsfravær, lengre sykefravær og konflikthåndtering. Bistand kan også gis i tidsrom hvor arbeidstaker mottar lønn fra arbeidsgiver. |
Gevinsten
ved bruk av ekspertbistand-
Sykefravær kan være ressurs- og kostnadskrevende for arbeidsgiver. Gjennom konstruktiv dialog mellom arbeidsgiver og arbeidstaker ønsker vi å bidra til positiv endring. Grønneviken vil sammen med arbeidsgiver og arbeidstaker bistå med kartlegging og tiltak, som har til hensikt å redusere driftsforstyrrelser.
|
Søkeprosess
|
Gjennomføring
|
Refusjon
|
NÅR KAN EKSPERTBISTAND BENYTTES?
SYKEFRAVÆRBistå arbeidstaker og arbeidsgiver i situasjoner
som kan utløse sykefravær, for å vurdere fremtidige muligheter på arbeidsplassen. |
KONFLIKTBistå arbeidstaker og arbeidsgiver, hvor det
kan foreligge en konflikt eller opplevelse av fastlåst situasjon. |
MANGEL PÅ LØSNINGBistå arbeidstaker og arbeidsgiver i situasjoner
hvor langsiktig løsning synes utfordrende |
UTGIFTER DEKKET AV NAVArbeidsgiver betaler "ekspertens" utgifter opptil kr 21 200,-. Arbeidsgiver søker
og mottar refusjon av NAV. |
FAKTA
1. Når kan du søke om ekspertbistand?
Ved konflikt på arbeidsplassen, når en ansatt er eller har vært sykemeldt over lang tid eller har hyppig fravær til tross for behandling, tilrettelegging på arbeidsplassen og innsats fra NAV.
|
2. Forutsetninger for å søke tilskudd
Det må være enighet mellom arbeidstaker, arbeidsgiver og NAV om at ekspertbistand er et hensiktsmessig tiltak. Før søknad, må annen tilrettelegging være vurdert, igangsatt eller gjennomført
|
3. Hva er en ekspert?
Eksperten er en person som kan bistå med å avklare situasjonen og finne en løsning. Grønneviken Ekspertbistand har lang erfaring innen sykefravær og håndtering av arbeidskonflikter.
|
4. Hva kan eksperten Bidra med?
Gjennom samtaler vil eksperten
blant annet forsøke å finne årsaken til fraværet. Eksperten gjennomfører kartlegging av verdier, interesser og preferanser. Eksperten vil utarbeide en handlingsplan som gir forslag til positive tiltak for arbeidstaker og arbeidsgiver. |
5. Hva må du gjøre selv?
Kontakt Grønneviken og avtal et møte.
Kontakt NAV som vil vurdere søknad om støtte. Du krever refusjon i etterkant. Dersom du opplever at tiden ikke strekker til kan vi bistå gjennom hele prosessen. |
6. Hva er Gevinsten?
|