<![CDATA[Fragmenta - Månedens brikke]]>Thu, 04 Feb 2021 19:00:52 +0100Weebly<![CDATA[EKspertbistand...  Det fungerer.]]>Fri, 29 Jan 2021 11:41:03 GMThttp://fragmenta.no/maringnedens-brikke/ekspertbistand-det-fungerer"Det er enkelt å søke ekspertbistand. Det er bare å fylle ut et kontaktskjema på nav.no
eller ta kontakt med NAV Arbeidslivssenter. Vi har brukt tiltaket flere ganger og har bare
gode erfaringer."


Det sier Monica Gjertsen Steinbakken, som er personal- og organisasjonssjef
på Thor Heyerdahl videregående skole i Larvik.

"Vi bruker tilskuddet til å sette arbeidstakeren i stand til å gå tilbake til sitt opprinnelig
arbeid eller til et annet arbeid."

Vi kunne i slutten av 2020 lese om suksesshistorien til Thor Heyerdahl videregående skole i Larvik
og måten de har tatt i bruk ekspertbistand for å redusere sykefraværet.
Artikkelen er publisert på nettstedet; Idèbanken.no og omhandler hvordan skolen
håndterer sykefravær når tiltak som er vurdert, igangsatt eller gjennomført ikke har ført frem. 

Ekspertbistand gir sykemeldte nye muligheter!

– Vi har gode rutiner for å følge opp medarbeidere som er sykmeldt. Hos oss tilrettelegger vi så godt vi kan, og vi bruker ofte bedriftshelsetjenesten vår.

– Men det hender vi står fast. Da kan ekspertbistand være nyttig. Da får vi hjelp av en utenfra, en såkalt ekspert. Det kan være en karriereveileder, fysioterapeut eller en annen som NAV har godkjent. Han eller hun kan snakke med både leder og medarbeider og se på problemstillingene fra et nytt perspektiv.

– Vi gjør aldri noe uten at medarbeideren er enig og samtykker til det.

Det sier Monica Gjertsen Steinbakken, personal- og organisasjonssjef på Thor Heyerdahl videregående skole.
Steinbakken forteller at Thor Heyerdahl videregående skole har brukt ekspertbistand når en medarbeider har hatt gjentakende sykefravær eller langt sykefravær.

– Jeg pleier å være med i dialogmøter, som en støtte for både leder og medarbeider.
Når vi kan dokumentere at vi har forsøkt å tilrettelegge uten at det har ført fram,
har jeg av og til foreslått ekspertbistand.

Vi ber arbeidstakeren tenke over om de ønsker ekspertbistand. Vi gjør aldri noe uten at medarbeideren er enig og samtykker til det.

Personal- og organisasjonssjef på Thor Heyerdahl videregående skole, Monica Steinbakken, anbefaler bruk av ekspertbistand når virksomheten selv ikke klarer å finne løsninger.

"Det gjelder å finne hva som kan gi arbeidstakerne tilbake mestringsfølelsen."

Kort om Ekspertbistand

  • NAV kan gi tilskudd til ekspertbistand på opp til 20.700 kroner.
  • Arbeidsgiveren kan bruke tilskudd til ekspertbistand til å sette arbeidstakeren i stand
    til å gå tilbake til sitt opprinnelig arbeid eller til et annet arbeid.
  • Bistanden kan gis forebyggende, for å unngå at en medarbeider blir sykmeldt på nytt.
  • Tilskuddet kan også benyttes for medarbeidere som har arbeidsavklaringspenger.
  • Ekspertbistand kommer i tillegg til det virksomheten eller bedriftshelsetjenesten kan gjøre.
  • Arbeidsgiver må søke NAV om ekspertbistand før tiltaket settes i verk.
    NAV må gi sin tilslutning til at tiltaket virker fornuftig.
  • Ekspertbistand kan leveres av karriereveiledere, fysioterapeuter, ergoterapeuter
    ​eller av andre yrkesgrupper med god kunnskap om hva som kreves på ulike arbeidsplasser.
Send oss en epost, så kontakter vi deg for en samtale
Jeg ønsker en presentasjon
]]>
<![CDATA[Gratulerer!!]]>Tue, 12 Jan 2021 10:09:12 GMThttp://fragmenta.no/maringnedens-brikke/gratulerer Du har akkurat overlevd desember
​og har nå startet på Januar 2021.

Visste du at januar er oppkalt etter den romerske guden Janus,
som er guden for begynnelse? Kanskje januar er begynnelsen på noe bra? Eller?
​Desember kan ofte være en farlig måned. Folk stresser seg syk og mange går på autopilot for å rekke alt. Handle julegaver, fikse julemat, besøke familie (noe begrenset i 2020), skrive julekort, levere julegaver, vaske hus, pynte, bake, bruke altfor masse penger og ikke minst alt som man gjør vanligvis. Kroppen går på høygir og produserer masse stresshormon for å bli klar til julaften. Så i januar kommer ofte resultatet på julestresset.
Hodepine, nakkesmerter, høye skuldre, fordøyelsesproblemer, og store bekymringer fordi man brukte for mye penger. Man spyr ut store summer i desember og det kan være lett å bruke Mastercard eller avbetaling. Så kommer smellen, som ofte er hardere å håndtere, når alt skal betales og ikke glem de forbaska nyttårsforsettene, som skal gjøre oss til et bedre menneske. Det er jo et faktum at treningssentre ofte har størst pågang i januar og så «dabber» det av.
Januar blir jo som et «negativt» kinderegg og hvilken del/bekymring velger du? Helse, økonomi eller Corona? Noen av oss klarer å håndtere alt på en gang, mens andre ikke.  Alt som tilhører julen og de fargerike utelysene, blir pakket ned og fokuset blir været, mørket, helse, slaps, is, Corona og økonomi. Januar er faktisk den måneden i året hvor flest blir sykemeldt. 18% av oss bekymrer oss for januar. Den er forbundet med å komme inn i rutiner igjen og glede oss over at solen er snudd, men først må forsikringen betales, regningen fra Mastercard håndteres, avbetalingen på juleshoppingen starte, nyttårsforsetter holdes og kroppen skal tilbake i jobbemodus.
Derimot har januar 2021 et lyspunkt for hele verden. Et lyspunkt vi har ventet lenge på, nemlig vaksinen mot Corona. Trolig er ikke dette den endelige løsningen, men det er et steg i riktig retning. Vaksinen bringer i alle fall håp om bedring og at vi kan ta tilbake hverdagen slik den var og slik vi kjente den.
Kanskje løsningen akkurat nå blir å puste med magen, tenke tilbake på alt det fine julen medbrakte. Masse farger, juleglede og et mer inkluderende og rausere samfunn. Kanskje fokuset må være på de små stegene. Kanskje steget blir å sette opp punkter på hva du kan gjøre, hva du kan klare og hva må du starte med?
Husk! Gode minner er alltid trofaste, problemer derimot er motsatt, de vokser. 

​Kanskje vi akkurat nå må si til oss selv:

JEG ER GOD NOK!

]]>
<![CDATA[Du glade høytid]]>Tue, 08 Dec 2020 11:40:36 GMThttp://fragmenta.no/maringnedens-brikke/du-glade-hytidEller burde man kalle den «du glade dritthøytid»?
Jula står jo for kjærlighet, men hvorfor kjenner 400.000 av oss på ensomheten og at man stort sett kvir seg til jul? Hvorfor skal det å kunne innrømme at man er ensom være et tabu?
Jeg har selv kjent på ensomheten som alenemamma. Jeg kan ofte kjenne på savnet etter å ha noen å snakke med når barna har lagt seg, ensomheten når Norge var nedstengt eller savnet å ha mange venner rundt seg. Ensomheten er uendelig og dyp. Du kjenner på den dypeste sårbarhet og hvor enn du snur deg, har alle mange rundt seg. Alle legger ut vakre bilder på sosiale medier og man blir sjalu på deres liv.
Media setter søkelyset på kjærlighet, juletradisjoner med familie, pengebruk, familie, venner og gavepress.
Denne høytiden er spesiell siden den blir påvirket av Corona. Den pålagte sosiale distanseringen
​og mørketid, hjelper oss ikke. Den gjør oss mer isolert og kan utløse en vond følelse av mindreverd.
De er jo mange av oss som liker ensomheten, men for noen er den veldig vond. Den kan faktisk utløse depresjon, høyt blodtrykk, søvnproblematikk og redusert immunforsvar. Det er ikke så enkelt å gå på julebesøk til andre eller invitere noen hjem til jul, så hva skal vi gjøre for å hjelpe andre med ensomheten?
Vi må ha rom for kjærlighet og tenke litt annerledes. Vi kan kontakte andre med en SMS, Messenger, Teams, sosiale media eller ta en god gammeldags telefon. Kanskje var den ene SMS ‘en den eneste den jula. Vi kan si god jul til kjente på butikken og selv ved munnbind kan et smil med øynene bety mye. Kanskje kan du tilby å handle for din nabo? Eller hva med å invitere til en kaffe gjennom vinduet? Det sitter mange i vårt langstrakte land som ikke ser et eneste menneske i løpet av uka. Det skal ikke mye til for å gjøre hverdagen litt bedre for noen andre.
Kun du og jeg kan endre ensomheten. Det er for enkelt å si at det er jo bare å være sosial, det kan ligge så mye bak den ensomheten som du ikke vet. La oss alle legge vekk våre egne fordommer, uvennskap og uenighet. La oss heller stå sammen for å gjøre dette til en jul alle vil huske. Den julen hvor alle ble inkludert og alle tatt vare på. Jeg selv slår i år et slag for det gode gamle julekortet. Det skal ikke bare bli sendt til den nærmeste familien, men også til venner, naboer og kjente. For selv om de ikke ser meg daglig, så bryr jeg meg! Jeg er der for dem når de trenger det. Kanskje kan mitt julekort, få frem det prisgitte smilet. Kanskje mitt julekort, kan da dem vekk fra ensomheten en liten stund og gi dem andre tanker?
Avslutningsvis legger jeg ved sangen «til deg». En nydelig sang som virkelig er sterk i sine ord. Så denne er fra meg til deg.

]]>
<![CDATA[Hvilket virus har du?]]>Wed, 11 Nov 2020 10:25:22 GMThttp://fragmenta.no/maringnedens-brikke/hvilket-virus-har-duPicture
I disse dager er det er stort søkelys på virus, og selv om vi prøver å unngå det påvirker det oss i en eller annen grad. Hva om jeg tørr å påstå at du hver eneste dag i livet ditt blir påvirket av et virus?

Ville du trodd meg...?
 
Hver eneste dag svirrer det tanker i hodet vårt; positive, negative, skumle, glade, egoistiske, nedlatende, jeg kunne nevnt i fleng! Forskningen sier at vi har et sted mellom 5000-10000 tanker hver eneste dag. Er det rart vi blir sliten i hodet?
Av disse er 95% depressive, angstfulle eller har tvangspreget innhold.
​Så hvorfor er ikke 95% av oss innlagt på psykiatrisk avdeling?
 
Så hva skjer når tankene tar for stor plass? Når de lett blir negative og du selv vil håndtere dem? Jo, de blir på en måte et virus, tankevirus. Man kan behandle symptomene, men å bli kvitt viruset må du gjøre selv.
Når tankene tar for stor plass har du fått tankevirus!
 
Eksempel:
Tenk deg at du er arbeidssøkende og du har søkt på 50 jobber, uten å få en jobb. Tankene forteller stadig at du ikke har en jobb, du er udugelig og en belastning for alle rundt deg. Det er sikkert arbeidsgiverne sin feil, for de leser bare mangler på utdanning, arbeidserfaring og kurs. Jeg kan jo ikke få jobb når jeg ikke har noe å tilby! Det står jo det i aviser at man må ha utdanning for å få jobb. Jeg kan bare gi opp, bli NAV’er og sette meg foran tv-en. Isolere meg, da er jeg usynlig og ingen belastning.

 
Psykolog Hanne Brorson har utarbeidet navn på de mest kjente virusene vi kan møte i vårt eget hode, hvordan behandle dem og ikke minst styrke immunforsvaret så du kan håndtere dem.  Det er jo et faktum at om du forstår hva som skjer med deg, blir det enklere å håndtere. Ideen med tankevirus er å tenke at kroppen både kan angripes av vanlige virus og tankevirus.
Vi har virkemidler for vanlige virus; vaksinasjon og smittevern. På samme måte har man virkemidler for tankevirus i hodet og kan benytte ulike "vitaminer" for å holde dem i sjakk eller klare å håndtere dem.
 
Du har jo lov til å ha hvilke som helst tanker, men hadde det ikke vært flott å bli «kvitt» tankevirus?
 
Du kan jo lese mer på www.tankevirus.no eller ta kontakt med oss i Fragmenta,
så kan vi fortelle deg mer!  Vi tilbyr også kurs i tankevirus.


                                                                                             


​​(bildet lånt fra www.tankevirus.no)


]]>
<![CDATA[Hvordan har du det egentlig?]]>Wed, 30 Sep 2020 06:35:58 GMThttp://fragmenta.no/maringnedens-brikke/hvordan-har-du-det-egentligSå er høsten er her. Mørket, regnet, kulden og Corona er fortsatt til stede.
Vi kan lett føle oss litt «hufsen» og bli nedstemt. Kanskje er det tyngre å stå opp om morgenen? Man føler seg trøtt, har mindre energi og man holder seg oftere hjemme. Hva skjer når disse følelsene er konstante, man ikke blir kvitt dem og man fungerer ikke i arbeidslivet?
Vi tenker ofte (meg inkludert) at vi klarer oss selv og vil ikke være en byrde.
Vi har nok alle kjent på den «sorte kappen» som legger seg over ryggen
​og være ekstrem tung å bære. For noen strekker kappen seg fremover, tar «kveletak»
og dekker til både hode og øyne. Det blir vanskelig å puste og se/føle at det er
lys i tunnelen. Man lever ikke, man er til stede, kjenner på en intens smerte/ubehag
i kroppen og man er fast i en negativ spinnende spiral. Man blir overkritisk til seg selv, vet hva andre tenker, klarer ingenting, blir handlingslammet og mener selv at man er helt udugelig. Jo mer man tenker, dess fortere spinner man i spiralen,
men det finnes ingen stoppknapp. Når man endelig er alene, innhenter mørket deg, man vil bare flykte. Kanskje blir svaret søvn, rus, overspising eller Gaming.
En fortrenger følelsene og låser de inne i en kasse. Dessverre fylles kassen og en dag sprenges den av plassmangel. Det er da man blir helt alene i verden (tror man)
og ofte ikke klarer å fungere i arbeidslivet.  Forskningen viser derimot at nærvær, aktivitet og arbeid har best effekt ved psykiske lidelser.

Man har behov for struktur og kontakt med andre kollegaer. Det viktigste er at man mestrer arbeidet og føler at man betyr noe på arbeid. Kanskje løsningen er å arbeide gradert for en periode? Det blir jo litt feil å tenke at man må være 100% frisk for å arbeide. En arbeidsgiver kan for en periode være villig å tilrettelegge for at man skal klare å være i arbeid. Kanskje bare være på arbeid 1 time er nok i starten, men forsiktig kan man øke arbeidsmengden. Man kan også ha kortere arbeidsdager, arbeide i redusert tempo, med færre og enklere arbeidsoppgaver. Det viktigste er at man har en opplevelse av mestring. Er man derimot 100% sykemeldt og ikke har kontakt med arbeidsplassen, kan det være vanskeligere å komme tilbake. Hva vil de andre tenke om meg? Hva tror de? Vet de hvorfor jeg har vært borte? Vil jeg tåle arbeidspresset? Kanskje har man tilegnet seg uvaner som er vanskelig å legge bort?
Hva kan du som arbeidsgiver gjøre? Det viktigste er å lytte, vise respekt og forståelse. Prøv så langt det lar seg gjøre å tilrettelegge for at arbeidstakeren kan være «litt» på arbeid. Ha jevnlige samtaler enten på kontoret, via telefon eller data. Tørr å vis at du bryr deg og at arbeidstakeren er viktig! Det er ikke uvanlig å føle at man ikke når frem til arbeidstakeren, det kan lett oppstå misforståelser og dårlig kommunikasjon. Vær tydelig og gjerne dokumenter alt som blir gjort. Beskjeder bør gis både muntlig og nedskrevet. En person som har psykiske plager, sliter ofte med hukommelse og det man sier i en samtale, blir glemt når man går ut døren. I samtaler kan det være positivt om arbeidstakeren har en støttende person til stede. Arbeidstakeren kan lett bli handlingslammet, ta seg så kraftig sammen for samtalen og bare «jatte» med. Det kan ofte være lurt å ta en telefon senere, for å høre hva arbeidstakeren syns om samtalen.

Hva kan du som kollega gjøre? Jeg kunne ramset opp mange øvelser eller tiltak man kunne gjort. Det beste tiltaket er å bry seg og inkludere alle, selv om du blir avvist. Lytt når noen snakker til deg, gi ansiktskontakt når noen prater, ta med deg den ene kollegaen som sitter alene, gi et smil til de du møter eller spør «hvordan har du det egentlig i dag». Kanskje det ene smilet, var det eneste smilet den personen fikk den dagen?        
]]>
<![CDATA[Selvmord]]>Wed, 09 Sep 2020 22:00:00 GMThttp://fragmenta.no/maringnedens-brikke/selvmordBare ordet kan gi en frysninger. I Norge skjer det c  a. 550 selvmord hvert år
og det kan være en pappa, mamma, sønn, bror, datter, søster, tante, onkel, venn og ikke minst en kollega. Mange av selvmordene blir skjult som ulykker.
Jeg har selv opplevd at en nær kollega tok selvmord.
Man kjenner på et hjelpeløshet over at man ikke kunne hjelpe og utallige spørsmål som trolig aldri vil bli besvart. Et av mine spørsmål var hvorfor?
Jeg tror ikke man helt kan finne det enkle svaret. Man antar at en del kan knyttes mot psykiske plager (angst, depresjon), men også mot økonomi, relasjoner og mobbing. De aller fleste sier at «arbeidslivet er selve meningen med livet». Det er da vondt å vite at rundt 100 (20%-svensk studie) selvmord kan knyttes mot mobbing i arbeidslivet.

Vi har alle kjent på det en gang. Følelsen av å bli trengt opp i et hjørne,
med ingen mulighet for å «stikke av». For noen kan følelsen bli daglig og konsekvensene er en negativ spiral mot mørket; mister troen på seg selv, finner ikke veien ut, fanget i en labyrint. Før man vet det kommer «styggen på ryggen» og tanken «jeg orker ikke mer». Man klarer ikke lenger se et lys i enden
av tunnelen.
Det rammer oftere menn enn kvinner. Kvinner har lettere for å snakke
om følelser til en god venn/venner. Menn er ikke så flink til å ha den ene vennen de kan prate med, snakker ikke om følelser eller indre tanker.
Det er lett å ta på en maske, så alle tror at alt er ok. Man vil jo ikke være til
bry eller belastning? Det er ikke enkelt å fortelle at man har det vanskelig,
gråter alene, har ingen verdi i samfunnet, gjemmer seg i rus eller isolerer seg
fra omverdenen. Man vil jo gjerne ha kontroll i eget liv, kanskje porsjonerer
man små hint om hvordan man har det, men hva skjer når kollegaene
ikke forstår hintene? Man får et ønske om hjelp, et ønske om å dø,
men ingen forstår? Hverken fastlege, familie, venner, arbeidsgiver eller kollega? Hva gjør man da?

Selvmord er en bevisst og villet handling hos et menneske som er i en livskrise og der krisen virker uløselig (Rudd et al; 2001 ; Taylor et al; 2011 ; Williams et. Al; 2005). Den kan være planlagt over lang tid eller en spontan handling.
Arne Eggen sa det så fint i sin sønns begravelse «angsten for å leve, ble større enn for å dø». Så hva kan vi gjøre? Bare lukke øynene og anta at dersom min kollega har behov for hjelp sier h*n ifra? Det enkleste grepen er å smile til dine kollegaer. Et enkelt smil kan bety så mye og kanskje kan du si hei?
Kanskje du kan invitere den ene kollegaen som trekker seg vekk fra lunsj,
til å spise med deg? Sende en melding om noen er sykemeldt?
Gratulere kollegaen med bursdag? Tilby hjelp om man ser behovet
i arbeidsoppgaver? Lytte når en kollega forteller noe?
Enkle grep, men det kan bety så mye………
La oss alle bli en del av dugnaden for å forebygge selvmord.
Vi kan ikke redde alle, men en er bedre enn ingen.
Vi har ingen kollegaer å miste!
Det blir et stort tomrom å fylle om man mister en kollega i selvmord……….
                        
                                              
                                JEG SER DEG-JEG LYTTER-JEG BRYR MEG

]]>